PRAKTISCHE PROPOSITIES

De propositie, de belofte aan de klant, geeft weer wat het merk voor de afnemer kant betekenen ~ W. Michels (2013)

 

De afgelopen weken heeft één enkele uitspraak door mijn hoofd gespookt. Een praktisch en een direct toepasbaar advies.

 

Recent zat ik aan tafel bij Homemade Productions te sparren met Dick van den Heuvel over storytelling. Dick is een (script)schrijver, regisseur, theatermaker maar bovenal een verhalenverteller in hart en nieren. Dick heeft Turks Fruit bewerkt tot een musical, Dik Trom geregisseerd en voor televisie o.a. scenario’s voor Razend en Spijt geschreven.

 

Het onderwerp van gesprek was de term storytelling. Wat is het? Wat maakt het zo relevant? Hoe komt het tot uiting? Zoals met zoveel zaken begint storytelling met de kern van een bedrijf, het DNA en de propositie. En toen zei Dick iets dat sindsdien in mijn hoofd is blijven rondspoken: “Een propositie moet in beweging zijn”.

 

En gelijk heeft hij! Een propositie die een statische situatie beschrijft helpt je storytelling niet. Er gebeurt niets dus er valt ook niets te vertellen! Een passieve propositie is niet spannend of inspirerend en geeft geen haakje voor de storytelling.

 

‘Red Bull geeft je vleugels’, ‘Just do it’ en ‘9292 reist met je mee’ inspireren mij als storyteller direct. Ik zie verhalen om te vertellen en kansen voor het bedrijf.  Iemand beleeft de tijd van zijn/haar leven en ontstijgt alle dagelijkse angsten… ‘Red Bull geeft je vleugels’. Iemand die vanwege pijnlijke knieën nooit gaat sporten maar met Nike schoen… ‘Just do it’! Reizigers die bij een vertraging de juiste route kunnen vragen en toch nog op tijd zijn… ‘9292 reist met je mee’!

In mijn ogen staan deze voorbeelden in schril contrast met Phillips haar ‘Sense and Simplicity’. De uitspraak klinkt mooi maar inspireert mij niet. Phillips ‘Makes your life simpler’ daarentegen… Met de draadloze producten van Phillips geen kluwen draden meer,  Phillips ‘Makes your life simpler’. Eindelijk af van die vieze frituurlucht met de Phillips het lucht frituur, Phillips ‘Makes your life simpler’. En wanneer de dag komt dat ik uit frustratie mijn grasmaaier over de schutting werp ga ik naar www.phillips.nl voor een automatische grasmaaier.

 

Gaat deze tip ook door jouw hoofd rondspoken? Ik ben benieuwd wat jij van dit inzicht vindt!

SPRINGT VOOR JOU IN DE BRANDING
PRAKTISCHE PROPOSITIES
SPRINGT VOOR JOU IN DE BRANDING
PRAKTISCHE PROPOSITIES
SPRINGT VOOR JOU IN DE BRANDING
PRAKTISCHE PROPOSITIES